جان جانان

ساخت وبلاگ

و من همچنان با برنامه «به افق ماه» رادیو جوان که اینجا معرفی کرده بودم، مأنوس هستم و چه لذتی دارد! انصافاً انسان اگر می‌خواهد در چند دقیقه، با حلال‌ترین صداها شارژ شود، کلیپ‌های این برنامه، بهترین گزینه است. من از میکسر و سازنده باذوق و بااستعداد این برنامه واقعاً تشکر می‌کنم. (با همکاری دانشجویانی که در آفتابگردان کارآموزی می‌گذرانند در حال جمع‌آوری تمام کلیپ‌ها و تهیه یک مجموعه‌ی تأثیرگذار هستیم و فعلاً برخی از آن‌ها در کانال آزمایشی آفتابگردان در تلگرام منتشر می‌کنیم...)

هر روزِ برنامه در مورد یک موضوع است، یکی از این روزها در مورد «دنیا» بوده است که به نظرم نکات بسیار جالبی دارد.

بشنوید:

لینک دانلود: http://yourl.ir/donya

 

آن بخش از صحبت‌های استاد الهی قمشه‌ای را خیلی دوست دارم:

هر روزی خودش یه تبریک داره! ... و چه هدیه‌ای بهتر از «یک روز» که انسان می‌تونه هزار کار باهاش بکنه!

انسان هر روز که بیدار می‌شود به دیگران بگوید: روز نوتون مبارک! :)

 

به ویژه، آن تواشیح «أرى الدنيا» که من چند بار شنیده بودم، اما امروز با توجه به جملاتی که قبل از آن استاد الهی قمشه‌ای بیان می‌کنند، کنجکاو شدم که متن شعر را پیدا کنم و ببینم دقیقاً چه مضمونی دارد که واقعاً از شعرش لذت بردم!

تواشیح کامل که از «مشاری راشد العفاسی» (آن قاری مشهور که همه‌مان ترتیلش را روی گوشی‌هامان داریم و البته من شخصاً قرائتش را نمی‌پسندم* اما تواشیح‌های خوبی دارد) را می‌توانید از اینجا دانلود کنید:

http://yourl.ir/ara-donya

متن شعر تواشیح را دقت کنید: (من سه بیت اول که در این کلیپ است را ترجمه می‌کنم که لذت ببرید / با خط خوش خواهم نوشت و روی دیوار اتاق خواهم زد...)

أرى الدنيا لمن هي في يديــه عذاباً كلما كثرت لديــــــه
[من دنیا را برای کسی که آن‌را در دست دارد اینگونه می‌بینم: هر چه بر کثرتش افزوده می‌شود، عذابش نیز بیشتر می‌شود!]
تهين المكـرمـين لـهـا بصغــر وتكرم كل مـن هانت عليــه
[هر کس آن‌را (دنیا را) گرامی می‌دارد، او با خوارکردنِ وی به وی اهانت می‌کند و هر کس که آن‌را خوار می‌شمارد، او وی را گرامی می‌دارد!]
إذا استغنيت عن شيء فدعه وخذ ما أنــت محتـــاج إلـيـــه
[پس، هنگامی که دیگر به چیزی نیاز نداری، رهایش کن و فقط آنچه بدان نیاز داری را بردار...]
لدوا للموت وابنوا للخـراب فكلكم يصيــــر إلى تبـــــــاب

لمن نبني ونحــــن إلى تــــراب نصير كما خلقنا من تـــــراب

ألا وأراك تبذل يا زمـانــــي لي الدنيا وتسرع باستلابـي

وإنك يا زمان لذو صـــــروف وإنك يا زمان لذو انقـــلاب

سأسأل عن أمور كنت فيهــا فما عذري هناك وما جوابـي

فإمــا أن أخلــــد في نعيــــم وإما أن أخلد في عـذابـــــــي

 http://img.aftab.cc/news/95/emam_donya.jpg

 

خواهش می‌کنم بیایید مراقب دنیا باشیم. دنیا فریبنده‌ی قهاری‌ست که هر کسی را با چیزی سرگرم خود کرده! یکی را با لذت کسب پول (تمام زندگی‌اش، صبح تا به شب و هر روز به تکاثر می‌گذرد... أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ... خدایتان کثرت‌گرایی شده است!)، یکی را با لذت بچه‌دار شدن (تمام زندگی‌اش را تعطیل کرده و دنبال فرزنددار شدن یا بزرگ کردن فرزند است انگار که هدف از خلقتش همین بوده! یعنی اگر فرزند را از برخی پدر و مادرها بگیرند دیگر هیچ هدفی برای زندگی قائل نخواهند بود!)، از آن‌ها ساده‌‌لوح‌تر: یکی را با کاربران سایتش! (تمام دنیایش شده افزودن بر تعداد کاربران و بازدید و ترافیک سایت و کانال و پیج‌ش!)، یکی را با دوستانش! (تمام دنیایش شده خوشی‌های زودگذر با دوستانش؛ اگر دوستانش را از او بگیری دیگر هیچ کاری ندارد که انجام دهد!)، یکی را با شغلش! (اگر امروز این شغل را از او بگیرند، فکر می‌کند زندگی به پایان رسید! تمام امیدش به آن شغل بود! تمام وقتش صبح تا شب با آن شغل پر می‌شد، حالا چه کار کند!؟) و خلاصه هر کسی را با چیزی... موفق آن کسی است که همچون امام علی (علیه السلام) به محض اینکه احساس کرد دنیا دارد از طریق یکی از این راه‌ها در او نشست می‌کند، سریعاً خودش را پیدا کند و بگوید:

یا دنیا! غُرّی غَیری! (ای دنیا! برو و یکی دیگر را فریب بده!)

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند

ـــــــــــــــــــــــــــــ

* اینکه چرا قرائت العفاسی را نمی‌پسندم: چون هم لحن قرائتش متناسب با معنی آیات نیست (قاری توانا مثل استاد سبزعلی باید خودش را به آب و آتش بزند که از روی لحن قرائتش بشود معنی آیات را فهمید! این را بشنوید) و هم آن انرژی‌ای که باید را به شنونده منتقل نمی‌کند (در اصطلاح، ماشینی خوانده! و عجیب اینکه گاهی یک حس ناامیدی از زندگی به شنونده دست می‌دهد) و در سوره‌های طولانی حتی زدگی ایجاد می‌کند.


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 247 تاريخ : شنبه 22 خرداد 1395 ساعت: 20:48

چند بار شده که دانشجوها مثل این دانشجو چنین سؤالی را مطرح می‌کنند:

استاد یه سوال!؟
گاهی وقتا دانشجوهای شما مثلا چندین نفرشون میان (گاها اتفاقی) در خواست میدن یک پروژه سایت رو که شما به عنوان پرژه آخر ترم ازشون خواستید و طبیعتا باید خودشون انجام بدن سفارش میدن به مرکزی که اونجا از ما درخواست میکنه که طراحی کنیم، اونوقت باید چیکارکنیم؟
شما اجازه این کارو می دید؟
 یا این که باید مامور مخفی بشیم اسمشونو براتون بفرستیم بعد شما بندازینشون؟!

این سؤال در حقیقت یک سؤال شرعی است و من نباید پاسخ بدهم، اما سؤالی شبیه به این از امام خمینی (رحمة الله علیه) پرسیده شد که پاسخ ایشان بسیار جالب بود و نمی‌دانم چرا این پاسخ و این داستان در اینترنت ثبت نشده یا حداقل من هنوز نتوانسته‌ام آن‌را را پیدا کنم. (یادم نیست ده پانزده سال پیش کجا خوانده یا شنیده بودم)

کلاً از این نوع دو راهی‌ها زیاد در زندگی پیش می‌آید که این پاسخ می‌تواند تا حد زیادی مشکل را رفع کند. (البته باز هم بیشتر احتیاط کنید و از دفتر مرجع تقلید خود در این مواقع سؤال کنید)

داستان از این قرار است که یکی از سربازان رژیم شاه که مأمورد به دستگیری امام می‌شود به ایشان عرض می‌کند: آقا، من از یک طرف مأمور شاه هستم و معذور و از یک طرف با شما که سید و اولاد زهرا (س) هستید طرف هستم. واقعاً نمی‌دانم تکلیف چیست؟ اگر بخواهم دستور را انجام ندهم، اخراج و تنبیه می‌شوم و اگر بخواهم انجام بدهم که با همچون شمایی طرف هستم. (و ظاهراً به امام گفته بودند که نمی‌شود شما دست از این قیام و ... بردارید که من مجبور به انجام این کار نشوم؟)

امام فرموده بودند: شما به وظیفه خودتان عمل کنید، ما هم به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم!

 

حالا در مورد سؤال این دانشجو هم پاسخ می‌تواند همین باشد: شما به وظیفه خودتان عمل کنید، ما هم به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم!

ما وظیفه داریم تمرین بدهیم و کسی که تقلب کرده و دیگران برایش طراحی کرده‌اند را شناسایی کنیم (که دانشجوها می‌دانند که من همان اول ترم هم می‌توانم بگویم تو می‌دهی دیگران طراحی می‌کنند چه برسد به پایان ترم و موقع تحویل پروژه!!! هر چند که اکثر اوقات برای اینکه آبروریزی نشود و خجالت نکشد، به روی آن دانشجو نمی‌آورم و فقط یواشکی می‌اندازمش!) و وظیفه شما به عنوان کسی که برای یک مؤسسه کار می‌کنید این است که سفارش بگیرید و آن‌را انجام دهید.

 

تأکید می‌کنم که این جمله می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد و انسان هر چه پیش آمد را وظیفه خودش بداند و بگوید ما به وظیفه عمل می‌کنیم، فلانی هم به وظیفه‌اش... ممکن است این بیان امام استثناء و در شرایط خاصی بیان شده باشد... پس: در شرایط مشابه با موضوعی که در این مطلب بیان شد، باید از مرجع تقلید سؤال شود که تکلیف چیست.

(اگر از دوستان کسی اطلاعات فنی یعنی قرآنی و روایی در مورد این موضوع دارد و همینطور اگر کسی منبع این داستان امام را می‌داند لطفاً در بخش نظرات ذکر کند. من هم اگر پیدا کردم اینجا ثبت خواهم کرد)

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 225 تاريخ : جمعه 21 خرداد 1395 ساعت: 20:03

یکی از سؤالاتی که گهگاه پرسیده می‌شود این سؤال است:

استاد ما تو دیتابیس کلی ایمیل داریم که میخوایم براشون ایمیل بفرستیم، شما راه حلی برای این دارید؟ آیا با نرم افزار خاصی باید ارسال بشه؟ اگر ممکن هست توضیح بدید.

کمی در این مورد توضیح بدهم:

برای ارسال ایمیل گروهی یا خبرنامه، چند راه دارید:

۱- ساده‌ترین روش: ارسال از طریق Gmail:

ساده‌ترین راه این است که یک ایمیل موقتی در gmail بسازید و ایمیل‌های افراد را در بخش BCC (تأکید می‌کنم: حتماً در بخش BCC) وارد کنید و ایمیل را ارسال کنید. (قبل از انجام این کار، لطفاً این مطلب را در این زمینه بخوانید: خواهش میکنم در ارسال ایمیل گروهی دقت کنید!)

مزایای این روش: ساده و سریع است. با احتمال بالایی امکان رسیدن ایمیل به مخاطبان وجود دارد.

معایب: در هر ۲۴ ساعت فقط ۵۰۰ ایمیل می‌توانید ارسال کنید. اگر دریافت‌کنندگان، ایمیل‌های شما را Spam کنند، امکان Lock شدن اکانت شما وجود دارد و همینطور این احتمال که ایمیل‌های عادی شما هم به پوشه Spam برود... پس بهتر است از ایمیل اصلی خودتان این کار را انجام ندهید.

۲- بدترین روش: ارسال از طریق سایت خودتان:

اگر سایتی دارید، می‌توانید ایمیل گروهی از طریق سایت خودتان بفرستید. برای این کار می‌توانید از اسکریپت‌های آماده استفاده کنید و یا سفارش دهید یک کد ساده برای این کار برای شما بنویسند.

مزایا: ایمیل از طرف ایمیل سازمان یا سایت شما ارسال می‌شود و این خودش کلاس خاصی دارد و از نظر جلب اعتماد کاربران هم بهتر است.

معایب: معایب این روش آنقدر زیاد است که می‌شود گفت بهتر است از این روش به خصوص برای تعداد بالا استفاده نکنید! معایب: ۱- دامنه سایت شما و حتی آی.پی سرور شما در لیست سیاه سرویس‌های ایمیل به ویژه یاهو (که این روزها یکی از خنده‌دارترین سرویس‌های ایمیل است) قرار می‌گیرد و دیگر هیچ ایمیلی از طرف سایت شما به کاربران نمی‌رسد! ۲- اگر از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید (یعنی سرور اختصاصی ندارید) این روزها اکثر هاستینگ‌ها، سایت‌های خود را به ارسال حدود ۲۰ ایمیل در ساعت محدود می‌کنند، بنابراین می‌شود گفت ایمیل گروهی در این سایت‌ها معنی ندارد! ۳- ممکن است سایت شما به عنوان Spammer شناخته شود و کلاً همه زحمات شما در بحث SEO و... از دست برود.

۳- ارسال از طریق سرور شبکه خودتان:

اگر یک شبکه کلاینت/سروری دارید و در شبکه‌تان یک Mail Server مثل SMTP یا Exchange Server و... نصب کرده‌اید می‌توانید از طریق آن نیز اقدام به ارسال کنید.

مزایا: محدودیت خاصی ندارید.

معایب: دردسرهای نصب میل‌سرور و ... وجود دارد. به احتمال زیاد، ISP شما جهت جلوگیری از آلوده شدن IPهایش، پورت‌های ارسال و دریافت ایمیل مثل SMTP را بسته است و امکان ارسال ایمیل وجود ندارد. اگر هم که IP اختصاصی داشته باشید، احتمال اسپمی شدن آن IP وجود دارد...

۴- بهترین روش: استفاده از سایت‌های ویژه این کار:

بلاشک بهترین روش ارسال ایمیل گروهی، ارسال از طریق سایت‌هایی است که مخصوص این کار به وجود آمده‌اند. این سایت‌ها با سیاست‌هایی که به کار می‌گیرند، مراقب هستند که شما اسپم ارسال نکنید و به خاطر همین حساسیت‌ها و هدایت‌ها، سرویس‌هایی مثل یاهو و جیمیل با آن‌ها رفیق هستند و احتمال رسیدن ایمیل به Inbox کاربران بسیار بالاست.

مزایا: خیلی از این سرویس‌ها تا حد معمول، رایگان هستند و یا هزینه‌های کمی دریافت می‌کنند. امکانات بسیار عالی مثل قالب‌های آماده، زمان‌بندی، آمار بسیار دقیق از کلیک‌های کاربران روی لینک‌های خبرنامه و ده‌ها امکان جذاب دیگر برای این کار دارند.

معایب: گاهی خیلی سختگیری می‌کنند و اگر فقط چند درصد از کاربران ایمیل شما را اسپم اعلام کنند، اکانت شما قفل می‌شود و دیگر امکان ارسال ایمیل ندارید. (که البته خیلی‌ها با ساخت اکانت‌های متعدد این موضوع را دور می‌زنند!!)

به هر حال، روش پیشنهادی ما همین روش است و این نکته را هم باید اشاره کنم که: خواهش می‌کنم از ارسال ایمیل‌های اسپم‌گونه خودداری کنید! این کار به تجارت شما هم صدمه خواهد زد. ایمیل گروهی باید طوری باشد که کاربر با رغبت آن‌را دریافت کند و بخواند نه اینکه آنقدر زیاد و آنقدر بی‌محتوا باشد که به محض باز کردن، روی دکمه Spam یا Delete کلیک کند!

 

بهترین سایت ارسال ایمیل گروهی:

هر چند سایت‌های مختلفی (ایرانی و خارجی) برای این کار وجود دارد، اما ظاهراً بهترین سایت، این سایت است:

MailChimp.com

http://img.aftab.cc/news/95/mailchimp.jpg

 

این سایت، تا ۲ هزار کاربر و ۱۲ هزار ایمیل در ماه، رایگان است و بیشتر از آن هم هزینه‌های مختلفی دارد که در بخش Pricing می‌توانید ببینید. (مثلاً برای ۲۰ هزار کاربر و بی‌نهایت ایمیل در ماه، ۱۵۰ دلار در ماه باید پرداخت کنید)

 

سؤال: آیا نرم‌افزار خاصی برای ارسال ایمیل گروهی وجود دارد؟

دقت کنید که ارسال ایمیل بدون Mail Server و با شرایط خاص آن (از جمله باز بودن پورت‌های ارسال و دریافت ایمیل در ISP شما) ممکن نیست! این نرم‌افزارها که در اینترنت می‌بینید در حقیقت یک Outlook هستند! یعنی به سایت شما یا اکانت gmail شما متصل می‌شوند و از طریق آن ایمیل ارسال می‌کنند. در حقیقت همان روش اول و دوم که در بالا بیان شد هستند، فقط کمی امکانات برای ارسال ایمیل گروهی تعبیه کرده‌اند... پس می‌توان گفت نرم‌افزاری برای این کار وجود ندارد.

 

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آدرس کوتاه این مطلب: http://yourl.ir/bulk


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 297 تاريخ : جمعه 21 خرداد 1395 ساعت: 6:17

اگر جمکران رفتید، حتماً یک سر به فروشگاه‌های مختلف آن (از محصولات فرهنگی تا کتاب و مواد غذایی) بزنید. چیزهای جالب و مفیدی دارند.

دو روز پیش که آنجا بودم برای اولین بار گشتی در فروشگاه محصولات فرهنگی‌اش زدم، یک بازی چشمم را گرفت و برای سرگرم کردن خواهرزاده کوچکم (مسیحا که جالب است که دقیقاً فردایش که قرار بود سوغاتی را به او بدهم، فهمیدم تولد سه سالگی‌اش است!) خریدم. (کشته من را از بس این بلندگوی کامپیوتر را می‌گیرد و شعرهای بی‌سروته می‌خواند و از شنیدن صدای اکودار خودش لذت می‌برد!! گفتم با یک چیز دیگر سرگرمش کنم)

آن بازی، «برج چوبی» است:

http://img.aftab.cc/news/95/wooden-tower-2.jpg

حاوی ۶۰ قطعه چوب ساده است که بچه به چند طریق می‌تواند با آن بازی کند:

۱- برج را با قرار دادن این چوب‌ها به صورت ۳ تا ۳ روی هم بسازند و دو نفری با هم مسابقه بدهند. هر نفر باید یک چوب از پایین برج بردارد و روی آن بگذارد تا زمانی که برج فرو بریزد. هر کس باعث تخریب برج شود، باخته. خیلی جالب است! این همان بازی‌ای است که استیو جابز در اولین باری که می‌خواست Gyroscope را معرفی کند، آن‌را بازی کرد:

http://img.aftab.cc/news/95/tower_game.jpg

۲- می‌تواند سعی کند بزرگ‌ترین برجی که می‌شود ساخت را بسازد. من این یکی را بیشتر دوست دارم! ببین چه برج بزرگی خودم ساختم:

http://img.aftab.cc/news/95/wooden-tower-1.jpg

۳- می‌تواند به عنوان دومینو استفاده کند. این هم لذت خاص خودش را دارد. به خصوص اگر به صورت دایره‌ای بچینید و خراب کنید...

 

به هر حال، پسر بچه‌های کمتر از ۴ سال علاقه خاصی دارند با چوب و قطعات این اندازه‌ای بازی کنند...

از همه این‌ها گذشته، فکر می‌کنم این بازی یک بازی جالب برای کشف استعداد بچه‌ها در رشته‌های معماری و عمران و امثالهم باشد. اگر دیدید خیلی با وسواس و علاقه دارد هر روز برج‌های بزرگ‌تری می‌سازد، احتمال دارد به این رشته‌ها علاقه داشته باشد و همین باعث پرورش استعداد او در این زمینه می‌شود.

فکر می‌کنم یکی از وظایف پدر و مادر همین باشد که بازی‌های مختلف با سبک‌های مختلف را به بچه عرضه کنند و ببینند او به کدام بازی علاقه بیشتری نشان می‌دهد. احتمالاً در آینده در رشته‌ی مرتبط با آن بازی موفق‌تر خواهد بود؛ پس می‌شود با پرورش استعداد او تا زمانی که بخواهد وارد دانشگاه بشود، آینده او را بهتر رقم زد.

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 214 تاريخ : دوشنبه 10 خرداد 1395 ساعت: 23:33

هر چند پیش از این در مطلب «خودتان را بهتر بشناسید تا بهتر زندگی کنید (تست مزاج + مزاج شناسی + تست شخصیت)» به طور مفصل در مورد مزاج و طبع صحبت کردیم اما دوست دارم بیشتر از این روی این موضوع مهم یعنی آشنایی با مزاج تأکید کنم.

من در هر دوره دانشگاهی، نیم ساعت از دوره را در مورد مزاج صحبت می‌کنم. مدت‌ها بود که می‌خواستم این صحبت‌ها را ضبط کنم و اینجا هم بگذارم که این دفعه قسمت شد و این کار انجام شد.

خواهش می‌کنم این فایل صوتی نیم ساعتی را از اینجا بشنوید و در انتشار این مبحث مهم به جامعه کمک کنید:

http://yourl.ir/mzj

چیزی که روی تخته رسم کرده‌ام و از روی آن توضیح می‌دهم شبیه تصویر زیر است:

http://img.aftab.cc/news/95/mazaaj.png

 

خیلی صحبت‌های دیگر هم در مورد مزاج هست که باید خودتان از طریق مطلب زیر دنبال کنید:

http://yourl.ir/mazaaj

 

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 233 تاريخ : شنبه 1 خرداد 1395 ساعت: 19:06

خبرنامه